Saturday, April 18, 2009

AFIFAH FIRST WORDS...

Melentur buluh biar dari rebungnya... org tua2 selalu cakap mcm tu... kalau tgk bdk2 skrg ni malas membaca sbb diorg lebih suka hobi yg lebih menarik mcm main game... utk jinak2kan afifah dgn hobi membaca ummi suka belikan buku2 yg menarik utk dia... bkn ngajar dia membaca cuma biar dia ada perasaan suka dan minat dgn buku...

sekali je ummi tunjuk contoh mcm mana nak baca dia terus rampas buku ni dari ummi... dan terus dia beraksi membaca mcm gambar atas tu...

Tak cukup sambil duduk, berdiri pulak... pas tu berjalan... pendek kata, tgk TV pegang buku nak makan pun pegang buku tu dan nak tidur pun cari lagi buku tu... utk mengelakkan buku tu 'terkorban' ummi terpaksa ambil simpan... apa lagi, melalak sakan... pas tu pujuk dgn roti, terus lupa dgn buku tu..

Ni sudut bacaan afifah (kononnya la)... kalau ruang tamu org lain penuh dgn perhiasan rumah, rumah ummi ni penuh dgn 'harta'2 afifah... flash card tu ditampal dkt dinding... sambil2 bermain, tunjukkan afifah picture2 haiwan beserta bunyinya... afifah cukup best belajar mcm tu... ummi tampal tinggi sikit, atas kepala afifah.. kalau tak... 'terkorban'...

Minggu lepas, ada bawa afifah ke Makmal Sains sekolah Ummi... ni la aksi dia.. mula2 tgk.. pas tu sentuh sikit2.... dan akhirnya...

Dicabutnya nota kat dinding makmal tu... nasib baik di' laminate' kan... seronok dia main tarik, tampal dengan ummi... (afifah tarik, ummi tampal)...





7 comments:

Tukang cerita said...

heheeeeee.....
meh baca buku ngan kakak jijah ngna kakak jihah...

umi ngan mama, gossip2...
:)

Tukang cerita said...

Eh, warna dinding kita sama daaaa....

:)

ain said...

wah...sat lg iffah boleh le ganti ummi ajar bdk2 kat sek.hihi

ima said...

amboi...cepatnya afifah belajar...dah ada minat nak jadi macam ummi...baguslah tu

diniedinar said...

yes..good job ummi afifah. kita biasakan bb dgn buku, lama2 dia pegi mana2 mesti nk bawa/cari tmpt buku

ummi afifah said...

*tkg cite; boleh..boleh..boleh..
*insyaAllah kak ain..he..he
*harap2 mcm tu la kak ima
*thanx diniedinar..

Mama-Danish & Sarah said...

Kalau mcm ni gaya afifah. Besar nanti boleh jadik pensyarah.