Sunday, April 19, 2009

THE POWER OF +VE MIND..

Hujung minggu mcm ni best kalau dapat explore alam maya ni dan cari beberapa bahan yang boleh memotivasikan diri sendiri.. tgh2 round terjumpa artikel ni.. sgt menarik.. ummi selalu baca penulisan shueqry kat blog i-motivasi dia tu.... ni sekadar nak share penulisannya..

Fikiran positif akan lebih power bila Anda ada matlamat. Matlamat tu samalah dengan target, sasaran, cita-cita, azam atau kemahuan. Semua perkataan berlainan, tapi maknanya sama.
Matlamat adalah sesuatu yang kita mahu capai. Target tu sama jugak meaning dia, sesuatu yang kita mahu capai. Bila fikiran kita negatif, ia akan membuat kita jauh dari apa yang menjadi target kita. Mengapa? Fikiran negatif kerja dia memusnahkan apa yang nak kita bina. Kita nak bina kecemerlangan, kehebatan, kejayaan.
Ada tak orang yang berfikiran negatif berjaya dalam hidup? Tak ada. Dalam sejarah, tak pernah ada.
Bila fikiran kita positif, ia akan membuat kita dekat dengan apa yang menjadi target kita. Fikiran ada kuasa tarikan.
Bila kita berfikir tentang sesuatu, ibarat kita berdoa pada Allah supaya ia dimunculkan dalam hidup kita.

Doa bukan setakat melalui perkataan sambil menadah tangan, apa yang kita fikir selalu itu pun boleh dikira sebagai satu doa. Apa yang kita cakap selalu dalam hati, itu juga dah jadi macam satu doa. Bila kita fikir yang positf, macam kita minta pada Allah supaya apa yang positif tu datang pada kita, maka akan bertambah cemerlanglah kita.
Sebab itulah saya kata fikiran positif kerja dia membina. Bila kita berfikiran positif, susah cemanapun matlamat kita tu nak dicapai, kita akan terdorong untuk jadi rajin berusaha. Makin kita ransang diri kita dengan kata-kata positif, makin naik semangat kita dibuatnya. Itulah power fikiran positif.

Fikiran negatif membuat kita jadi malas berusaha. Kekadang rasa macam usaha kita tak berhasil, sebab dalam fikiran kita anggap yang negatif. Makin kita ransang diri kita dengan kata-kata positif, makin turun semangat dibuatnya. Kesan dari itu, matlamat kita hanya sekadar matlamat tanpa ada usaha nak merealisasikannya di alam sebenar.

Nak jadi pekerja cemerlang di tempat kerja atau di dalam organisasi kita, fikiran mesti dibentuk jadi positif. Anda boleh melatih fikiran supaya menjadi positif dengan melatih diri sentiasa bersangka baik.
Bersangka baiklah pada sesiapa saja, pada apa jua situasi, apa jua perkara dan apa jua benda. Ubah diri, bina peribadi. Siapa tahu, mungkin kejayaan berpotensi besar untuk menjadi hak milik Anda.

Berfikiran positif adalah satu pernyataan yang kerap kali kita dengar.... sbg guru, selalu je nasihatkan murid agar berfikiran dalam menetapkan matlamat dan berusaha mencapai matlamat tersebut... kadang2, matlamat dalam diri sebagai seorang pendidik anak2, anak bangsa, terlupa dengan kesibukan dunia...

4 comments:

hazlin said...

yeah.. yeah.. yeah.. alwiz think positive...

Na Shari said...

Salam akak, nanti datang ambik award kat umah Na ye...

http://seharumkayumanis.blogspot.com/2009/04/award-oh-award.html

ima said...

betul tu...itulah yg akak selalu pesan kat anak2...mesti berfikiran positive kalau nak berjaya...

ummi afifah said...

*go..go kak lin..
*tq na..
*betul3 kak ima..